Adviezen
Advies met betrekking tot het programma van eisen voor de nieuwe DAV Concessie
Het reizigersoverleg RO DAV heeft advies uitgebracht over het programma van eisen, waaraan de nieuwe vervoerder voor de nieuwe concessie moet voldoen.
Onderstaand is het advies opgenomen:
Rotterdam, 3 februari 2017.
betreft: Advies ontwerp-PvE Europese aanbesteding concessie Drechtsteden / Alblasserdam / Vijfheerenlanden.
Geachte Gedeputeerden,
Het Reizigersoverleg Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden heeft uw adviesaanvraag betreffende het ontwerp Programma van Eisen voor de nieuwe concessie openbaar vervoer Drechtsteden / Alblasserwaard / Vijfheerenlanden van u ontvangen. Het ontwerp-PvE is besproken in onze vergadering op donderdag 2 februari in aanwezigheid van de heer M. Scheerders van de provincie Zuid-Holland.
Wij waarderen de wijze waarop wij zijn betrokken in het proces om te komen tot de aanbesteding van het openbaar vervoer in ons gebied. Dit omvat ook de prettige en constructieve wijze waarop de gesprekken met de heer M. Scheerders en J. Wassens van de provincie over dit onderwerp zijn verlopen.
Ons advies omvat twee delen. Het eerste deel omvat algemene opmerkingen en adviezen. In het tweede gedeelte geven wij paginagewijs ons advies of plaatsen wij voor nu een opmerking.
Algemeen
De uitkomst van de aanbesteding van de nieuwe concessie dient volgens ons een samenhangend OV netwerk te zijn. Hierin nemen lijngebonden en vraagafhankelijk OV hun plaats in. Naar onze mening laat het ontwerp-PvE teveel ruimte aan de winnende vervoerder om te beslissen wat door lijngebonden, wat door vraagafhankelijk inclusief deur-halte vervoer, wat door alternatieve vormen als ketenmobiliteit wordt ingevuld en daarnaast wat helemaal niet ingevuld wordt. Afstemming tussen vraag en aanbod is een goed uitgangspunt, maar niet het enige. Geborgd dient te worden dat er openbaar vervoer is. Ons zorgpunt is dat weinig concreet beschreven wordt aan welke randvoorwaarden / eisen het vraagafhankelijke vervoer moet voldoen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan continuïteit. De invulling wordt erg aan de markt / vervoerder / maatschappij overgelaten. We adviseren om dat scherper te omschrijven in het programma van eisen. Hierin dient ook de provincie invulling te geven aan haar verantwoordelijkheid dat OV wordt aangeboden.
We realiseren ons terdege dat er ruimte moet zijn voor een vervoerder of voor andere initiatieven om iets nieuws te ontwikkelen. Echter één van de doelstellingen van de vervoerder is om tegen minimale kosten het openbaar vervoer aan te bieden en dat geeft meestal spanning tussen verwachting en realiteit. Namelijk wat niet gevraagd wordt, niet geleverd wordt. We adviseren in de gunningscriteria op te nemen dat lijngebonden vervoer daar waar het nut heeft hoger gewaardeerd wordt.
Omdat we uitgaan van een samenhangend OV systeem dient het openbaar vervoer bekend / vindbaar te zijn voor degenen die niet bekend zijn in het gebied. Dat stelt eisen aan de externe communicatie. Ook adviseren we om dit strakker in het PvE te beschrijven c.q. voor te schrijven.
Verder merken we op dat de huidige buurtbusverenigingen al behoorlijk benut worden, waardoor zij moeilijk nog extra reizigers kunnen verwerken. Ook zijn er steeds minder vrijwilligers qua aantal beschikbaar. En van de vrijwilligers wordt verwacht dat zij steeds meer scholing moeten ontvangen om op de bus te kunnen rijden. Er zijn vrijwilligers die daarom afhaken. Dit geeft een spanning in de verwachtingen dat vrijwilligers het zullen opvangen. Als laatste merken we op dat de OV component uit CVV systemen wordt gehaald waardoor zij niet ingezet kunnen worden voor OV. Samenwerking van OV met CVV is dan niet mogelijk en zorgt voor een leemte die opgevuld dient te worden, omdat uitgegaan wordt dat er in DAV gebied OV moet worden aangeboden.
Opmerkingen per bladzijde
Advies met betrekking tot het station Dordrecht
Het reizigersoverleg RO DAV is niet tevreden over de station van Dordrecht. In een brief aan het Drechtstedenbestuur heeft zij dit verwoord.
Drechtsteden bestuur
De heer drs. A.A.M. Brok
Postbus 619
3300 AP DORDRECHT
Rotterdam, 27 februari 2017.
betreft: Station Dordrecht als 0V knooppunt Drechtsteden.
Geachte heer Brok,
Het Reizigersoverleg Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden (RO DAV) heeft
kennis genomen van de plannen om de stationsomgeving een upgrade te geven om de
ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. De stationsomgeving in Dordrecht biedt volop
gelegenheid om wonen, werken en reizen aantrekkelijker te maken. Het RO DAV ziet
graag dat het station Dordrecht en de stationsomgeving uitgroeit naar een goed
functioneel en efficiënt 0V knooppunt voor Drechtsteden en Albiasserwaard.
Als belangenbehartiger van reizigers in het openbaar vervoer wil het RO DAV haar
aandachtspunten naar voren brengen. Om te beginnen